Brev:
Kludder i maden og ammenedtrapning
31. marts 2008
Alder:
8 mdr.
Kludder i maden og ammenedtrapning
Hej Helen,
Tak for dit svar til os. Det er virkelig rart, at du er så konkret!
Det var rigtig godt, at have din dagsplan i baghovedet, og stille og roligt begyndte vores søn også at spise mere skemad. For en god måneds tid siden begyndte han dog igen at protestere, og vi introducerede små rugbrødshapser, frugt i små bidder og kogte kartofler/pastinak/gulerødder osv i tern sammen med kødboller o.lign. Det syntes han noget bedre om, og han spiste ok i et stykke tid (dog ikke de helt store portioner). Han får vand til alle sine måltider, og det er han glad for. Vi har forsøgt nogle få gange med sødmælk i en kop – men det bliver spyttet ud.
Nu har han så været syg med feber i nogle dage og har hverken villet spise eller drikke – det har så medført, at han er blevet ammet hyppigere (men kun kortvarigt, jeg tror, at han bare havde behov for den første ”tynde” mælk), da jeg jo synes, at han skulle have det væske, han kunne få derigennem.
Men nu synes jeg så næsten, at vi er tilbage ved start igen. Der er gået helt kludder i alt, hvad der hedder søvn- og spiserytme. Jeg kan mærke, at jeg ikke er helt tryg ved at droppe nogle af amningerne – men på den anden side er jeg også klar over, at det jo nok er det, der skal til for, at han begynder at spise mere. Og jeg vil egentlig også gerne trappe væsentligt ned, så jeg måske bare bibeholder 1-2 amninger indtil han er et års tid. Mange blandede følelser, kan du nok se…
Som sagt er der gået kludder i dagen, men en dag kan (kunne) se nogenlunde således ud:
Kl. 6 Vågner, vi står stille og roligt op (ingen tidlig morgenamning)
Kl. 7.30 Morgenmad, f.eks. havregrød (industri) med frugtmos (spiser måske 5-10 skefulde)
Kl. 8.30 Ammes, puttes i barnevognen. Sover i 1-2 timer
Kl. 11.30 Frokost; bondebrød med f.eks. leverpostej (spiser knapt 1/4 skive), små frugtbidder
Kl. 13 Ammes
Puttes i barnevogn 2½-3 timer efter han vågnede sidst
Kl. 14.30 Frugt, kiks
Ammes
Puttes evt. til sen eftermiddags-power-nap, alt efter hvor lange de to øvrige lure har været.
Kl. 17.30 Aftensmad, f.eks. pastinak, gulerod el.lign. i små tern (dyppes i olie eller lidt smør), kødbolle. Evt. også lidt ”Hipp-glasmad” til at give forskellig smag.
Kl. 19 Ammes
Kl. 19-30-20 Puttes i seng
Ammes et par gange i løbet af natten (måske kl. 23.30 og kl. 4)
Som afslutning på de fleste måltider, får han en agurkestav, gulerod eller et stykke brød at sidde med, mens vi (mor & far) spiser færdig. Han siger meget bestemt fra, når han ikke vil have mere (skubber skeen/min hånd med mad væk, vender sig væk eller bøjer sig bagover med lukkede øjne og sammenkneben mund. Man er ikke så meget i tvivl om hans mening….).
Som du kan se, er der amninger nok at skære ned på. Jeg skal nok ”bare” tage mig sammen og forsøge at putte uden en forudgående amning.
Der er i øvrigt nogen, der siger, at det bliver svært, at trappe amningen ned uden at give ham flaske, men han har aldrig fået flaske, og jeg synes, det virker som et lidt fjollet tidspunkt at starte nu. Hvad synes du?
Ser frem til dit svar :)
Med venlig hilsen
Merete